برگزاری دومین وبینار از دوره‌ سوم طرح سپهر

تاریخ ارسال : شهریور 03، 1400

برگزاری دومین وبینار از دوره‌ سوم طرح سپهر

برگزاری دومین وبینار از دوره‌ی سوم طرح سپهر

 دومین وبینار از مرحله‌ی سوم مجموعه وبینارهای طرح سپهر در تاریخ سه‌شنبه 19 مرداد ماه 1400 از ساعت 14:00 تا 16:00 به میزبانی جناب آقای مهندس تقی فرهنگ‌نیا مسئول راه‌اندازی پردیس نوآوری و فناوری هوایی پارک علم و فناوری یزد با محوریت مشکلات و مسائل مرتبط با ارزیابی شرکت‌های مستقر در مرحله‌ی پیش رشد برگزار شد. میهمانان این نشست جناب آقای مهندس سید حمیدرضا حسینی مدیر امور فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و جناب آقای دکتر ناصر نوروزی سرپرست مرکز رشد مقدماتی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بودند.

در این وبینار مباحث زیر مطرح شدند:

  1. یک فرایند توسعه‌ی محصول از شناسایی یک ایده و طرح یک مسئله مطرح می‌شود، در نهایت تبدیل به یک شرکت یا واحد فناور گسترده‌ای تبدیل می‌شود که بازار بزرگی دارد و یک شرکت بالغ است. در این دو سر طیف در فرایند اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. ما در واقع یک نیاز را شناسایی می‌کنیم و به یک مسئله برخورد می‌کنیم. پس از آن یک تیم نوآور که علاقمند به کار کردن در آن زمینه هستند روی آن ایده کار می‌کنند. برای آن مسئله یا نیاز به دنبال یک راه حلی هستند و قرار است یک ارزش پیشنهادی را ارائه دهند. به این مرحله تطابق نیاز با راهکار گرفته می‌شود. در مرحله‌ی بعدی راه حل باید در قالب یک محصول یا خدمتی عرضه شود. پس بحث توسعه‌ی محصول در این قسمت تمرکز تیم است. به این مرحله تطابق محصول با راهکار گفته می‌شود. مرحله‌ی سوم بحث تطابق محصول با بازار است. محصولی که ما توسعه دادیم به صورت بالقوه بازار مناسبی داشته باشد. در نهایت هم آخرین مرحله رشد بازار و بحث‌های گردش مالی هست.
  2. سه آیتم اصلی تیم،ایده و بازار در ورود و 6 ماه رشد مقدماتی روی آن تأکید می‌شود. در شهرک هم مثل پارک شریف این موارد ارزیابی می‌شود. در این 6 ماه بررسی می‌شود که آیا تیم‌ها آمادگی کارآفرینی را دارند یا خیر.

به منظور ارزیابی‌های دوره‌ای کارهای زیر انجام می‌شود:

  • جلسات ماهانه نظارتی برای بررسی میزان پیشرفت تیم‌ها
  • داوری های فنی و بازار: یکی در پایان ماه دوم استقرار و یکی هم در پایان ماه چهارم استقرار.

در داوری اول بحث فنی مطرح است و معمولاً از اعضای هیئت علمی که به کار واقف هستند دعوت می‌شود و مشاوره‌ی فنی داده می‌شود. جواب این داوری در پذیرش یا عدم پذیرش نقشی ندارد و بیشتر بحث مشاوره مطرح است. در پایان ماه چهارم از مدیرعامل یکی از شرکت‌های شهرک دعوت می‌شود و روی بازار با ایشان مشورت می‌شود. در این 6 ماه تیم‌ها باید 4 فرم را تحویل بدهند: فرم تیم و تیم‌سازی، مدل کسب و کار، طرح کسب و کار و تحقیقات بازار.